Rasta Group AB förvärvar Viljagruppen AB

Rasta Group AB har ingått avtal med Ligula Hospitality Group AB att förvärva Viljagruppen AB.

Viljagruppen AB innehåller restaurangrörelserna Skansens Restauranger, Kungliga Dramatiska Teaterns restauranger, Haga Forum, alla tre belägna i Stockholm samt Trädgår’n i Göteborg och Rådhuskällaren i Malmö. Förvärvet innefattar även fastigheten Solna Haga 2:14 där Haga Forums verksamhet bedrivs.

Rörelserna omsätter tillsammans ca 150 mkr och efter förvärvet beräknas Rasta Group AB omsätta ca 725 mkr. Köpeskillingen uppgår till 135 mkr.

Kommentar Ligula Hospitality Group, VD Uwe Löffler:

– Som ett led i utvecklingen och renodlandet av verksamheten i Ligula Hospitality Group har vi beslutat att sälja den fristående restaurangverksamheten i koncernen. Försäljning av Viljagruppen AB med dessa rörelser är en del av detta. Rasta Group är en mycket bra köpare som kan fortsätta utveckla dessa rörelser medan vi fortsätter att utveckla våra hotellrörelser. Vi har haft fantastiska år med dessa rörelser och kommer givetvis att följa deras fortsatta utveckling inom Rasta.Genom de senaste årens förvärv samt det managementavtal som tecknades i början av året så har vi vuxit till 28 hotell inom Ligula Hospitality Group och därav denna renodling”

Kommentar Rasta Group, VD Ulrik Svartborn:

– Vi har under en tid letat efter ett nytt affärsområde som kan ge oss en breddning inom restaurangsegmentet där vi även kan få ut ytterligare synergieffekter från redan befintlig verksamhet. Förvärvet är ett steg i vald riktning efter 2014 års renodling av Rasta Groups verksamhet. Vi är väldigt glada över att det nya affärsområdet blir Viljagruppen AB. Restaurangerna är några av Sveriges mest välkända och ligger i historiska lokaler. Ta Skansen med sina ca 1,5 miljoner besökare per år till exempel, där driften innebär allt från kioskerna och grillarna till restaurangerna och julborden.” säger Ulrik Svartborn, VD Rasta Group AB.
Gärde Wesslau har agerat juridisk rådgivare i affären.

Tillträde planerat i september 2015.

För ytterligare information kontakta:
Uwe Löffler VD Ligula Hospitality Group AB +46 708 11 49 72
Ulrik Svartborn VD Rasta Group AB +46 702 54 48 18