Rasta förvärvar Hakkegård

Inom bolagets affärsområde Serviceanläggningar förvärvar bolaget vägrestaurangen Hakkegård, inklusive fastigheten om totalt ca 52 000 kvm i Hamrångefjärden, tre mil norr om Gävle.
Rörelsen omsätter ca 17 mkr i restaurangen.

Köpeskillingen erläggs kontant och avser förvärv av rörelsen och fastighet. Köpeskillingen är sekretessbelagd efter önskemål från säljarna. Tillträde sker den 3 april.

”Rasta är Sveriges ledande restaurang- bensin- och hotellkedja på de stora vägarna och det är min övertygelse att Rasta genom sin vilja och kompetens kommer att vidareutveckla verksamheten på ett positivt sätt”, säger Lena Wigren, ägare till Hakkegård.

”Det känns skönt att kunna genomföra denna affär, då Hakkegård kommer att komplettera Rasta Tönnebro, som ligger nästgårds från Hakkegård, på ett alldeles utmärkt sätt”, säger Ulrik Svartborn, VD Rasta Group AB.

”Rasta serviceanläggningar är en stor arbetsgivare på landsbygden och under 2016 hade vi drygt 1 400 anställda och med förvärvet av Hakkegård så blir vi ytterligare 40 personer och senare i år öppnar vi två helt nya anläggningar i Markaryd och Värnamo med över 100 nyanställningar, vilket stärker vår position på landsbygden”, säger Dan Tervaniemi, VD Rasta Sverige AB.